Właściwe oświetlenie w sklepie to jeden z istotnych czynników decydujących o decyzji kupującego: kupować lub nie kupować.

Oświetlenie może podnieść atrakcyjność towaru, stworzyć niezbędny nastrój i atmosferę sklepu, ale jeśli nie jest odpowiednie, może zniechęcić kupującego nawet do produktu najlepszej, najwyższej jakości lub najbardziej użytecznego ekonomicznie.

Rodzaje i cele oświetlenia sklepu

Oświetlenie sklepu musi pomagać klientowi czuć się komfortowo, kierować wzrok na właściwe punkty i ułatwiać całe zakupy. Dobre oświetlenie nie może też męczyć pracowników, którzy spędzają tam cały dzień pracy i nie szkodzić ich zdrowiu. Ważne jest również to, że w udanych budynkach komercyjnych oświetlenie stanowi prawie jedną trzecią wszystkich kosztów energii elektrycznej, dlatego w celu zwiększenia efektywności biznesowej warto pomyśleć o aktualizacji technologii oświetleniowych. Częstym wyborem architektów jest montaż ciągu świetlików dachowych czyli tz. pasm świetlnych wykorzystujących do oświetlenia naturalne światło słoneczne.

Wysokiej jakości polskiej produkcji pasma świetlne zakupisz w Firmie Gulajski na stronie internetowej Pasma Świetlne | Producent pasm świetlnych – Gulajski , zapraszamy także do kontaktu telefonicznego: +48 513 528 235

świetliki dachowe trapezowe
świetliki dachowe trapezowe

„Stworzenie odpowiedniego oświetlenia sklepu nie jest łatwe, bo składa się na nie całość z kilku warstw: światła naturalnego, tła, akcentującego, roboczego i dekoracyjnego. Każdy z nich spełnia swoją funkcję, a jednocześnie tworzy spójny obraz – podkreśla specjalista od oświetlenia.

Światło dzienne musi być wykorzystywane w tych obszarach handlowych, w których znajdują się duże okna, świetliki dachowe przemysłowe lub inne otwory zapewniające dostęp światła. Zaoszczędzi to nie tylko koszty energii elektrycznej, ale także stworzy atrakcyjny wizerunek produktu, ponieważ kolory są wiernie odwzorowywane w świetle dziennym. Oczywiście światło dzienne ma swoje wady – nie jest tak łatwe do regulacji jak inne źródła światła.

Głównym zadaniem oświetlenia tła jest umożliwienie swobodnego poruszania się po hali handlowej. Nie może odwracać uwagi kupującego.

Zupełnie inne jest przeznaczenie oświetlenia akcentującego – podkreśla dokładnie te części hali handlowej, na które musi skierować się wzrok zwiedzającego. Osiąga się to poprzez stworzenie kontrastu między tłem a oświetleniem akcentującym – przyciemnianie oświetlenia tła lub dodatkowe podkreślenie oświetlenia akcentującego. Szczególnie duże kontrasty są potrzebne, aby podkreślić detale ciemnych wyrobów lub sprawić, by biżuteria i kamienie szlachetne błyszczały bardziej intensywnie.

Oświetlenie robocze przeznaczone jest nie tylko dla klientów, ale także dla pracowników. Musi znajdować się w miejscach, w których wymagana jest szczególna dokładność i dbałość o szczegóły, takich jak obszar kas fiskalnych, w którym obliczane są zwroty, sprawdzane są czeki lub szczegółowo sprawdzane są towary.

Oświetlenie dekoracyjne, duże lampy, żyrandole pomagają stworzyć atmosferę i uzupełnić wnętrze centrum handlowego.

Wymagana ilość oświetlenia

Projektując sklep, szacuje się wymaganą ilość oświetlenia, mierzoną w luksach. 1 luks – 1 lumen (lm) na metr kwadratowy. Lux pomaga obiektywnie ocenić światło i ile faktycznie jest potrzebne, zamiast „na oko” unika się subiektywnych ocen. W zależności od rodzaju sklepu poziom oświetlenia przy podłodze w nich waha się od 500 do 1000 luksów. W supermarketach sieciowych ilość oświetlenia jest zwykle wyższa niż w pojedynczych sklepach i zwykle waha się w granicach 750-1000 luksów, a to dlatego, że przez wiele lat pracy managerowie centrów handlowych przekonali się o wpływie właściwego oświetlenia. od wyników sprzedaży, w końcu zależą od tego, jak komfortowo i komfortowo poczuje się klient wchodząc do sklepu, jak atrakcyjnie będą wyglądały produkty .

Wysokiej jakości polskiej produkcji świetliki dachowe zakupisz w Firmie Gulajski na stronie internetowej Świetliki Dachowe | Świetlik Dachowy | Ceny 2023 | Na Wymiar – Gulajski , zapraszamy także do kontaktu telefonicznego: +48 513 528 235

Jednak przy projektowaniu oświetlenia należy mieć na uwadze, że oświetlenie w pustej hali i tam, gdzie znajdują się regały i ułożone towary, sprzęt handlowy, różni się o około 25-30 proc. Dlatego projektując oświetlenie w hali handlowej bez wyposażenia, rzeczywisty poziom oświetlenia zwiększa się dokładnie o 25-30 proc. Oświetlenie jest redukowane przez cienie i różne odbicia powierzchni”, Zdzisław dzieli się wieloletnim doświadczeniem.

Instalując oświetlenie należy zwrócić uwagę nie tylko na jego moc, natężenie emitowanego światła, ale także na właściwości barwne: temperaturę barwową i odwzorowanie, które szczególnie silnie wpływają na nastrój kupujących.

Temperatura koloru

Temperatura barwowa ( skorelowana temperatura barwowa – CCT ) odzwierciedla ciepło lub chłód barwy emitowanej przez źródło światła i jest mierzona w skali Kelvina (K). Źródła światła o niskiej temperaturze barwowej (2700-3000 K) oświetlają pomieszczenie i znajdujące się w nim przedmioty ciepłą barwą. Źródła o wyższej temperaturze barwowej (4000 – 6500 K) dają chłodniejszy odcień.

Odwzorowanie kolorów

Aby sprzedawany produkt wyglądał w oknie jak najbardziej naturalnie, nie zniekształcając jego prawdziwego koloru, ważne jest zapewnienie odpowiedniego wskaźnika oddawania barw (wskaźnik oddawania barw – CRI ). Wskaźnik ten jest jedną z najważniejszych wielkości określających jakość światła. Maksymalna wartość CRI to 100. Aby towar na wystawie sklepowej wyglądał naturalnie, należy zapewnić współczynnik odwzorowania kolorów co najmniej 80. Zaleca się jednak stosowanie źródeł światła o współczynniku CRI wyższym niż 90. Jeśli współczynnik odwzorowania kolorów w sklepie jest niższy, istnieje ryzyko, że towar będzie wyglądał na wyblakły, mniej wyrazisty – stąd prawdopodobieństwo, że odwiedzający będzie chciał ich kupno zmniejszy się.

Oświetlanie hal handlowych przez świetliki dachowe
Oświetlanie hal handlowych przez pasma świetlne

Moc i wydajność żarówki

Niektórzy do dziś mierzą natężenie oświetlenia liczbą watów żarówek. Według nich im więcej watów, tym jaśniej. To jednak nieprawda. Wraz z pojawieniem się lamp nowej generacji, takich jak halogenowe, fluorescencyjne, LED, zniknął interfejs między watami a mocą oświetlenia. Dziś żarówka LED może świecić prawie cztery razy jaśniej niż żarówka, która zużywa dwa razy więcej watów. Nowe technologie umożliwiają uzyskanie takiej samej ilości światła przy mniejszej ilości energii. Jest to szczególnie ważne w przypadku centrów handlowych, sklepów, gdzie musi być dużo oświetlenia. Dlatego przy wyborze siły światła emitowanego przez źródło światła należy zwrócić uwagę na lumeny. Im więcej lumenów, tym więcej światła wyemituje lampa.

Różne sklepy – różne oświetlenie

Planując oświetlenie wielu sklepów obowiązuje jedna z podstawowych zasad – zwiększyć oświetlenie przy jednoczesnym ograniczeniu źródeł światła. Pomaga to klientom skupić się na tym, CO jest oświetlone, a nie na tym, jak i jakie źródła światła są do tego wykorzystywane. Sklepy w każdym obszarze mają pewne sprawdzone zasady, których należy przestrzegać, aby stworzyć odpowiednią, przyjazną dla zakupów atmosferę. Zanim zaczniemy planować oświetlenie sklepu, należy zwrócić uwagę na trzy aspekty: architekturę, klimat i estetykę. Każda decyzja pomaga je stworzyć, dlatego przed przygotowaniem oświetlenia ważne jest, aby mieć wizję całego sklepu, jak powinien wyglądać. Oświetlenie może uwydatnić, złagodzić lub zrównoważyć rozwiązania architektoniczne, np. aby nadać małemu sklepowi wrażenie przestrzeni,

Oceń:

Autor: Tomasz Lubicz